Proměnit nevzhledný prostor bývalého nákladového nádraží na novou čtvrť o rozloze 400 000 m². To je cíl projektu Smíchov City. V nové čtvrti má bydlet a pracovat až 12 000 lidí. Proměnou projde i část Prahy 3, kde vzniká rezidenční projekt o rozloze 128 000 m². V severní části Nákladového nádraží Žižkov vznikne dva a půl tisíce bytů.
Práce na projektu Smíchov City vypukly už v roce 2003, stavět se začalo kvůli zdlouhavým povolovacím procesům až o sedmnáct let později.
Nezávislá porota v mezinárodní architektonické soutěži minulý rok vybrala deset architektonických ateliérů, jejichž návrhy budou použity při stavbě dalších tří rezidenčních bloků. Zde by mohlo bydlet až 1500 lidí, přičemž bloky budou rozděleny na jednatřicet domů.
Multifunkční čtvrť
Výstavba bude velmi architektonicky pestrá, bloky se budou lišit jak barevností, tak třeba výškou nebo proporcemi. Celkové náklady mají přesáhnout 20 miliard korun.
„Snažíme se, aby to byla multifunkční, barevná čtvrť s veškerou občanskou vybaveností, zelení a službami,“ říká Leoš Anderle, ředitel developerské společnosti Sekyra Group, která projekt realizuje.
V prvním bloku by se mohlo bydlet už za rok, poté se bude ještě dokončovat druhý domovní blok. „Chtěli bychom, aby se v taktu vždy po jednom nebo dvou letech dokončovaly postupně další bloky,“ říká Anderle.
Každý z bloků bude mít vlastní uzavřenou zahradu i recepci. Budou zde situovány i takzvané penthousy, což jsou bytové jednotky v nejvyšších patrech, jejichž součástí budou terasy a střešní zahrady.
V současnosti probíhá stavba mezi ulicemi Za Ženskými domovy, Nádražní, Na Valentince a Stroupežnického. Všech sto devadesát pět bytových jednotek už zná svého majitele i přesto, že stavba ještě není dokončená. Cena bytu 2+kk se před rokem pohybovala mezi šesti až osmi miliony korun.
Filozofie projektu
Cílem projektu je proměna takzvaného brownfieldu, což je nedostatečně využívaný pozemek nebo budova. Pražský Manchester, jak se čtvrti přezdívalo, chtějí developeři přeměnit na tradičně rostlé město, kde se na jeho podobě bude podílet i veřejnost. Zároveň je tento projekt tím největším v moderních dějinách Prahy.
Kromě čtyř etap je rozdělen ještě na severní a jižní část, kde severní bude zaměřena na bydlení, služby, restaurace, obchody a kanceláře – dominantou jižní části bude kampus pro Českou spořitelnu. Nejjižnější část má být napojena na autobusové nádraží. Obě pak propojí téměř kilometr dlouhá pěší zóna.
„Stavba je komplikovaná, protože pod ní má vést tunel, železniční spojení pro rychlovlaky mezi Smíchovským a Hlavním nádražím,“ vysvětluje Anderle, podle kterého se ale stavba vyvíjí podle plánu.
Součást města
Hlavní myšlenkou architektů je zakomponovat Smíchov City do Smíchova tak, aby nevznikl oddělený ostrov.
„Klíčové jsou vazby do existujících ulic, které prochází skrz a nekončí v brownfieldu. Město tak začne znovu dýchat,“ dodává Boris Redčenkov, architekt z kanceláře A69 – architekti.
Zásadní je i dopravní propojenost, kdy má vzniknout nový terminál k posílení dopravy. Na Knížecí vznikne i nové náměstí. „Nejpodstatnější je mix funkcí. Je zde bydlení, vzdělávání, práce. To zvyšuje šanci, že to bude živá čtvrť,“ říká.
Na celém projektu se podílelo třicet architektů. Podle architekta se tak propojuje soudobá česká architektura s výjimečností jednotlivých domů. „Každý dům dělá jiný architekt, veřejná prostranství mají vnitřní hierarchii a ulice jsou typologicky známé, jako ty z Vinohrad nebo Smíchova, ale posouváme je do 21. století,“ vysvětluje Redčenkov.
Parkování pro auta se přesune do podzemí, v ulicích tak vznikne více prostoru pro zeleň a pěší zónu bez aut. Kromě velkých ploch k nákupu zde vznikne více než sto malých provozoven pro živnostníky.
Dokončení první fáze Smíchov City–Sever je naplánováno na letošní rok. Celý projekt by měl být dle odhadů dokončen za 12 let, kdy zde bude bydlet či pracovat 12 000 lidí.
Další projekt na Žižkově
V oblasti Nákladového nádraží Žižkov na Praze 3 také vzniká nový projekt s názvem Parková čtvrť. Tam se tak děje pod taktovkou společnosti Central Group. Nový rezidenční projekt má mít rozlohu 128 000 m².
V severní části Nákladového nádraží Žižkov bude vybudováno dva a půl tisíce bytů. Chybět nebude ani mateřská škola, park, pěší zóna, obchody a restaurace. První přípravné práce zde probíhají už od května minulého roku.
Dokončení všech staveb by mělo proběhnout do roku 2032. Nová čtvrť ubytuje až pět tisíc lidí a její cena je dvacet miliard korun.
Parková čtvrť má být tou největší novou rezidenční čtvrtí v České republice, která je realizována v brownfieldu. Celkem bude probíhat výstavba sedmi městských bloků. Developer předpokládá dokončení prvního bloku u Basilejského náměstí už v roce 2024. Zde vznikne téměř čtyři sta bytů s komerčními prostory a různorodými službami.
„Celkem zde připravujeme tři velké rezidenční projekty – Parkovou čtvrť, Centrum Nového Žižkova a bytovou čtvrť na Jarově,“ říká Dušan Kunovský, developer a zakladatel Central Group.
V Parkové čtvrti budou všechny byty vybaveny klimatizací a na zalévání zeleně bude sloužit dešťová voda. Cenově dostupné byty by firma měla postavit na Jarově, Centrum Nového Žižkova nabídne zase studentské bydlení. Na projektu se podílelo celkem devět architektonických ateliérů.
Výhodu lokality je i dobrá dopravní dostupnost, kdy je stanice metra Želivského vzdálena pouze pět minut, pokud půjdete pěšky. Projekt také počítá s vybudováním nové zastávky, která by Parkovou čtvrť propojila s Jarovem.